2008年8月11日月曜日

ほっとする味?マカロニ&チーズ

時々無性に食べたくなるのがこれ、マカロニ&チーズ、英語でMac'n'Cheese。普段チーズを好んで食べないケヴィンですら、「今夜はマック&チーズにしようかなぁ」と言うと目が輝やいてしまう。これはアメリカの子供達の大好物の一つだそうで、ケヴィンもその例に漏れず子供の頃から大好きだった模様。

我が家のレシピは雑誌で見つけたもの。実は私はMac'n'Cheese歴がまだ浅く、これ以外作ったことがないし外でも食べたことがないので、スタンダードがどんなものかよく(わからないが、これを食べたアメリカ人はみんな「うまい!」と褒めてくれる。どうやら決め手は、グリュエール・チーズらしい。

今回はアメリカ在住の方向けに、英語でレシピを載せておきます。(日本で作る方は、1カップ=250ccで計算してください)

  • 1/2 cup panko bread crumbs
  • 1 tsp melted butter
  • 1/2 cup (1stick) butter
  • 1/2 cup flour
  • 5 cups milk
  • 1/2 tsp dry mustard
  • 1/4 tsp white pepper
  • 1/4 tsp cayenne pepper
  • 1/8 tsp nutmeg
  • 1 tsp salt
  • 1 bay leaf
  • 4 cups shredded mild cheddar cheese, divided
  • 3 cups shredded Swiss Gruyere cheese
  • 1 lb shells or elbow macaroni, cooked

Heat the oven to 350F. Toss the panko bread crumbs with melted butter on a small baking pan. Toast the bread crumbs until lightly browned, about 10 minutes. Set aside to cool

In a large saucepan, heat the butter over medium heat until melted, then stir in the flour. Heat and stir until the mixture is smooth and bubbling, about 2minutes. Remove from heat and whisk in the milk. Add the spice from dry mustard to to bay leaf on the list. Heat and stir to boiling, then reduce heat to a low simmer and cook 30 minutes, stirring occasionally. Remove the bay leaf.

Stir in 3 cups of the cheddar and all the Gruyere until melted. Pour the sauce over the cooked macaroni in a large bowl, stirring until all of the macaroni is coated. Pour the macaroni into a well-buttered 9-by-13-inch casserole. Sprinkle on it the remaining 1 cup cheddar, then the toasted panko.

Cover the casserole with aluminum foil. Bake 20 minutes. Remove the foil and bake uncovered an additional 10 minutes. Put under a preheated broiler for 5 minutes. Serves 16.

5 件のコメント:

  1. おおーーマカロニ&チーズだ!
    実は、留学中のホームスティ先でよくマカロニ&チーズが夕食に出ていてホストシスターも私も大好きでした! といってもたぶん、あの家ではミックスかなにかを使って作っていた様な気がするのだけど・・(それでも好きだった 笑)

    返信削除
  2. おーっ!美味しそう!焦げ目が何ともいえないわ~!

    私もカンザスで作ってもらったけど、どれもミックスを使ったものだったなー。それでも私にもやはり”アメリカ”のいい思い出だけど。^^

    是非これも食べてみたい~!いいオーブンが欲しいな~!

    返信削除
  3. あ、ASHAの調子はどう?元気になった~?

    返信削除
  4. Whoa!

    Looks delicious! Papa would fall in love again if I made that for him!Thanks for including the recipe.
    Your talent in cooking shines through!
    Love,
    mama

    返信削除
  5. やっぱり留学経験者ってみんな食べているんだねえ。でも、私は食べた記憶なし。ホストマムが料理上手だったからかな?ミックスを使って料理をしているのを見たことがないかも。いつもおいしい手作り料理でした。

    返信削除